Project Voetbal Volendam
Meer investering in de ontwikkeling van de jongste jeugd. Jip Bartels en profiel over zijn affiniteit met de jonge sporter. Over zijn inbreng in de samenwerking RKAV – FC Volendam.
“Wiens training is dit eigenlijk?” was de eerste vraag die ik stelde aan de onder 7 en onder 8 van de RKAV toen ik voor het eerst voor de groep stond. “Uw training!” zeiden ze allemaal in koor.
Helaas was dit een te verwachten antwoord. Vaak is het namelijk zo dat de trainer inderdaad alles doet: het bedenken van de training, het opzetten en opruimen van oefeningen, instrueren en beoordelen. Daarnaast neemt de trainer ook nog vaak de rol van motivator op zich en lost hij of zij conflicten op tussen medespelers.
Meer zelfstandigheid en eigen inbreng.
Echter, wat zijn de gevolgen voor de zelfstandigheid, creativiteit en spelplezier van jonge kinderen wanneer de volwassene alles bepaalt? We willen toch juist dat ze leren om het zelf te doen? Wanneer ze dan later ‘groot’ zijn kunnen ze zelf keuzes maken, samen oplossingen verzinnen en het juiste voorbeeld geven aan anderen. Door de kinderen alles uit handen te nemen worden ze veel kansen om te leren ontnomen.
Hoe kunnen we kinderen leren het zelf te doen? Wat zijn de kenmerken en behoeftes van bepaalde leeftijdsgroepen en hoe kan ik daar het beste op inspelen? Vaak zijn dit vragen waar weinig volwassenen zich mee bezig houden. Er wordt namelijk nog te vaak gedacht dat kinderen tussen 3 en 12 er niet toe in staat zijn om zelfstandig trainingen te creëren, uit te voeren en op te ruimen. Wanneer ze nooit de kans krijgen om dit te doen dan zal dat inderdaad zo zijn (en zo blijven).
Ten eerste is het belangrijk dat kinderen binnen een veilige omgeving geïntroduceerd worden tot verschillende spelvormen en gebruiken van materialen. Nadat ze kennis hebben gemaakt met verschillende activiteiten kunnen ze zelf vormen gaan verzinnen. Echter, deze activiteiten en bijbehorende materialen moeten wel aansluiten op de kenmerken van de kinderen.
Bijvoorbeeld, een kind is (met name tot ongeveer zijn of haar 6e levensjaar) nog erg op zichzelf gericht en wilt ontdekken middels de zintuigen. Het concept van het delen van een bal komt dus nog te vroeg. Wanneer er niet op basis van de behoeften van het kind wordt gehandeld dan zie je dat er te vroeg wedstrijden worden gespeeld met te grote aantallen waardoor de keepers vaak afgezonderd staan terwijl er een zwerm van kinderen rondom één bal hangt. Dan nog maar te zwijgen over de materialen zoals het doel en bal die vaak te groot en te zwaar zijn Een herkenbaar beeld.
Kinderen die zélf meer inspraak krijgen bij de inrichting van een training zullen zich verantwoordelijker gaan gedragen, beter zorg dragen voor elkaar en voor de materialen, en verlengen hun concentratiespan . De concentratiespan van het kind wordt verlengd omdat het meer intrinsiek betrokken is bij de activiteit. Bovendien sluit een zelf gecreëerde activiteit vaak ook beter aan op de ontwikkelfase van een kind omdat het automatisch op zoek gaat naar de juiste uitdaging voor zichzelf.
Een mooie ontwikkeling op dit gebied is het concept van de Twin-Games. Dit concept is bedacht in de Ajax tijd door de mensen die nu de technische leiding hebben bij FC Volendam. De Twin-Games zijn bedoeld om de jongste jeugdelftallen te laten spelen binnen de juiste afmetingen, zonder wissels, met de juiste materialen en zonder te veel interventie van volwassenen. Hierdoor komen de principes van straatvoetbal terug: veel balcontacten en het zelf regelen. Sinds een paar jaar heeft de KNVB dit concept over genomen omdat het zo goed aansluit op de behoeftes van de jongste jeugd.
Bij de onder 7 en onder 8 van de RKAV gebruiken we verschillende ondergronden, voetbalkooitjes en kleinere balletjes om de kinderen in hun ideale leeromgeving te laten ontwikkelen. Bij de onder 7 staat spelplezier voorop en worden ze geïntroduceerd tot verschillende spelvormen. Bij de onder 8 creëren ze al hun eigen vormen en zetten ze deze ook zelf op.
“Wiens training is dit?” vroeg ik weer de afgelopen training aan de spelers van de onder 7 en onder 8 “Onze training!” zeiden ze in koor.
Als onderdeel van het project Voetbal Volendam zal aankomend seizoen meer worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van de jongste jeugd. Een goede samenwerking tussen de FC & AV met een duidelijke rode draad door de opleidingen is hierbij van essentieel belang.
Voetbal op verschillende ondergronden. Gewoon lekker op een hobbelveld.
Informatie Jip Bartels:
Jip Bartels (1993) is een voormalig jeugdspeler van AFC Ajax waarbij hij op zijn 16e een profcontract tekende en actief was in de vertegenwoordigende elftallen van de KNVB. Helaas scheurde hij op zijn 17e, 18e, en 19e zijn kruisbanden waardoor hij gedwongen werd te stoppen met profvoetbal. Hij ging niet bij de pakken neerzitten en bleef actief in de Tweede Divisie bij TEC terwijl hij met succes zijn studie doorliep. Na het behalen van zijn Master Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam in 2017 ging hij naar Australië om zichzelf verder te ontwikkelen als mens, voetballer en onderwijsconsultant. Sinds begin 2021 is hij actief in Volendam als specialisten trainer bij de FC en jeugdtrainer bij de AV.
Jip’s motto is ‘creatie in plaats van reparatie’ en focust zich daarom het liefste op de jeugd tot 12 jaar.
|
|
Project Voetbal Volendam